Wstęp:)

Witam! Nazywam się prof. Bella Goth i będę Ciebie uczyć Starożytnych run. Na lekcjach będziemy korzystać z tego podręcznika skonstruowanego przeze mnie.

Podczas moich zajęć należy spodziewać się:

- Niezapowiedzianych kartkówek

- Sprawdzianów (zapowiadanych na tydzień przed)

- Prac domowych

- Egzaminu końcowego

--------------------------------------------------------------

Oceniać Was będę na podstawie systemu oceniania:

T - Troll (Mugolska 1)

O - Okropny (Mugolska 2)

N - Nędzny (Mugolska 3)

Z - Zadowalający (Mugolska 4)

P - Powyżej Oczekiwań (Mugolska 5)

W - Wybitny (Mugolska 6)

Aby zdać do następnej klasy trzeba mieć przynajmiej O, jednakowoż aby uczyć się przedmiotu w klasie III wymagane jest N.

Każdy uczeń ma obowiązek poprawić T i O, każdą inną ocenę ( oprócz W) MOŻE poprawić dwa razy w roku

-------------------------------------------------------------

Mam nadzieję, że zajęcia starożytnych runów będą Wam się podobały, a podręcznik pomoże w nauce i dogłębniejszym ich poznaniu ;)

poniedziałek, 21 maja 2012

I. Czym są runy / Ich historia

Znaki runiczne są najstarszym typem pisma ludów północy Europy. Słowo runa (run) oznacza w języku staroskandynawskim tajemnicę, sekret, magię.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Runy powstały w starożytnej Europie (ok. I wieku). Służyły one do zapisywania krótkich informacji na korze drzewa, kamieniu bądź skale. Jak głosi, piękna skandynawska legenda, runy podarował ludziom Bóg Odyn, by mogli korzystać z ich mocy. Odyn bardzo pragnął posiąść wielką wiedzę. W zamian za dostęp do źródła wiedzy i mądrości ofiarował sam siebie, przebijając sobie bok włócznią. Dzisiaj runy są rzadko używane, najczęściej można je spotkać w starych utworach literackich np. Baśnie Barda Beedl’a.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz